Trening uważności dla dzieci

Coraz większą popularnością cieszy się uważność dla dzieci. Czytając o korzyściach jakie przynosi mindfulness nie jest to dziwne. W czasach przebodźcowania, wszędzie obecnej elektroniki, aplikacji, gier i social mediów rodzice szukają sposobów, aby uczyć dzieci budowania samoświadomości oraz umiejętności regulowania uwagi. Czytając o korzyściach jakie przynosi trening mindfulness bardzo jako rodzice czujemy, że to jest coś czego potrzebują nasze dzieci – wzmocnienie koncentracji, lepsze radzenie sobie ze stresem, budowanie samoświadomości.

Wiem o tym doskonale, bo moją pierwszą reakcją jak czytałam o mindfulness było – moi synowie muszą pójść na taki kurs!

Techniki mindfulness dla dzieci

Okazuje się, że z roku na rok techniki mindfullness dla dzieci stają się coraz bardziej popularne. Jest coraz więcej książek, kursów, są szkoły, które proponują zajęcia dla dzieci – mindfulness.

Ćwiczenia dla dzieci są dostosowane do wieku – dla najmłodszych są to zabawy polegające np. na oddychaniu jak krokodyl, na słuchaniu jak chrupią chipsy albo słuchaniu dźwięku. Starsze dzieci mogą już być zainteresowane tym jak działa mózg i często doświadczają jak ważna jest umiejętność regulowania emocji! Jeszcze starsze doceniają w treningu naukę uspokajania umysłu i nieangażowania się w różne scenariusze, które codziennie rozwijamy wszyscy w głowach – co będzie jak nie zaliczę sprawdzianu? Czy ktoś mnie lubi w szkole? Czy dam radę na zielonej szkole?

Bardzo ważne jest, żeby pamiętać, aby osoba, która pracuje z dziećmi miała własną praktykę uważności, bo inaczej „mindfullness dzieci” nie zadziała. Jeśli nauczyciel nie zna francuskiego to nawet jak będzie na świetnym kursie i dostanie piękne materiały, gotowe ćwiczenia to…. trudno mu będzie uczyć tego dzieci…

Uważność dla dzieci

Co jeszcze warto wiedzieć o mindfullness dla dzieci? 

Ważne jest – w natłoku dostępnych materiałów i kurów – żeby pamiętać, że najpiękniejszym darem dla dziecka jest uważny i świadomy rodzic.

Jeśli interesuje Cię uważność dla dzieci zacznij od kursu dla siebie. Wraz z rozwojem własnej praktyki skorzysta cała rodzina, w tym dzieci. Docenią uważnego i zaangażowanego rodzica. Rodzica, który trenuje się w akceptowaniu tego co jest i w życzliwości.

W kolejnym kroku możecie razem ćwiczyć praktyki albo dziecko może pójść na kurs.

 Techniki mindfullness dla dzieci i dorosłych sprawiają, że uczymy się widzieć rzeczy takimi, jakie są. Uczymy się, rozpoznawać emocje, bo one manifestują się w ciele i ćwiczymy się w akceptacji – łatwo nam przychodzi z przyjemnymi – radość, zadowolenie itp. ale już trudniej z nieprzyjemnymi – takimi jak złość, wstyd czy zazdrość.

Emocje w życiu dziecka

Każdy z nas doświadcza wielu różnych emocji, które są nieodzowne w naszym życiu. Niektóre odczuwamy nieprzyjemnie np. strach lub wstyd, bo mają nas przed czymś chronić. Złość jest posłańcem, który mówi, że jakieś granice zostały naruszone albo potrzeby są niezaspokojone. To oczywiście bardzo uproszone podejście, ale w treningu uważności uczymy się powiązać pojawiające się emocje z wrażeniami w ciele. Dla mnie to była nowa nauka i w pewnym momencie – przy trudnych zachowaniach mojego syna w miejsach publicznych nagle poczułam, że to co ja czuję to… wstyd! Było to dla mnie bardzo transformujące, bo zmieniło całą dynamikę naszej relacji.

Umiejąc tak rozpoznawać i „przeżywać” emocje poprzez autoregulację uczymy się życiowej kompetencji – przydatnej każdemu i wszędzie – niezależnie od rodzaju pracy czy innych okoliczności życiowych. Nazwij – rozpoznaj emocję, żeby ją „ujarzmić” (ang. name it, to tame it).

Uważność dla dzieci to też psychoedukacja i nauka akceptacji stanów emocjonalnych jakich doświadczamy. Na przeciwnym biegunie leży tłumienie emocji a one czym prędzej znajdą swoje ujście – czy to w wybuchu emocjonalnym, agresji skierowanej do innej osoby albo autoagresji – czasem łatwiej znosić ból fizyczny niż emocjonalny. W przeszłości często słyszeliśmy, aby nie okazywać złości i nie płakać. Takie uwagi jednak w niczym nie pomagają, gdyż prowadzą jedynie do kumulowania się trudnych uczuć. 

Jeśli dziecko nauczy się rozpoznawać nieprzyjemne emocje, z pewnością zaoszczędzi sobie i bliskim cierpienia w dalszym życiu. Nic więc dziwnego, że mindfullness dla dzieci jest tak cenioną propozycją!

Skontaktuj się z nami i zapisz na nasz kurs!

Zapisz się na bezpłatny webinar 8 kroków do uważnego życia:

https://mymindfulway.pl/wydarzenia/8-krokow-do-uwaznego-zycia/

Oferta

Techniki uważności dla dzieci to bardzo ciekawa propozycja, która wzbudza zainteresowanie wśród rodziców i pociech. Jeśli zauważamy, że nasze dzieci często się zamartwiają i cierpią na natłok emocji, warto postawić na takie rozwiązanie. Sprawdź już teraz, czym jest mindfullness dla dzieci!

Okazuje się, że z roku na rok techniki mindfullness dla dzieci stają się coraz bardziej popularne. Pomagają one zaznać spokoju i sprawiają, że dziecko łatwiej radzi sobie z trudnymi emocjami i uczuciami. Czym jest trening uważności? Jest to nauka kierowania uwagi na tym, co tu i teraz, bez nadmiernego pędu i zamartwiania się o przyszłe lub przeszłe zdarzenia. Uważność dla dzieci jest szkoleniem, które wykorzystuje wiedzę o człowieku i psychoedukację. Wskazuje, jak działa umysł ludzki i jak emocje gromadzą się w ciele. W efekcie bardzo dobrze wiemy, jak reaguje organizm na dobre i przykre zdarzenia. Techniki pochodzące z dalekiego wschodu są odpowiednie dla każdego, w tym także dla dzieci! Jako rodzice powinniśmy skupić się na tym, aby nasze dzieci były radosne, odważne i umiały sobie radzić w życiu. Z pomocą przychodzi mindfullness dzieci. 

Co jeszcze warto wiedzieć o mindfullness dla dzieci? Nie bez znaczenia jest to, że trening uważności polega na ćwiczeniu z nauczycielem wybranego programu, który ma za zadanie nauczyć dziecko podstawowych praktyk, pozwalających poznać siebie. Istotne jest to, że ciało człowieka wskazuje nam wszelkie emocje, które nie zawsze potrafimy rozpoznać. Poprzez odpowiednie praktyki utrwalające takie stany dziecko może ładować energię na różne trudniejsze zdarzenia, które są nieodłącznym elementem życia. 

Techniki mindfullness dla dzieci sprawiają, że uczą się one widzieć rzeczy takimi, jakie są. Nie należy lekceważyć nieprzyjemnych stanów i emocji, takich jak wstyd, złość, zazdrość i smutek. Dzięki temu pociecha może odczytywać sygnały płynące z ciała i pozwalać im się uwalniać. 

Nie jest tajemnicą, że każdy z nas doświadcza wielu różnych emocji, które są nieodzowne w naszym życiu. Wskazują one na to, jakie mamy potrzeby. W przeszłości często słyszeliśmy, aby nie okazywać złości i nie płakać. Takie uwagi jednak w niczym nie pomagają, gdyż prowadzą jedynie do kumulowania się przykrych odczuć. Uważność dla dzieci polega na tym, aby pokazać im, że mogą płakać i się złościć, gdyż tłumienie tego w sobie nie jest dobre. Jeśli dziecko nauczy się rozpoznawać trudne odczucia, z pewnością zaoszczędzi sobie i bliskim cierpienia w dalszym życiu. Nic więc dziwnego, że mindfullness dla dzieci jest tak cenioną propozycją!

Na treningu uważności pociechy uczą się tego, aby czuć także nieprzyjemne emocje. Każdy człowiek ma prawo do tego, aby głośno okazywać swoje odczucia, nawet wtedy, gdy wywołują one dyskomfort.